Täter- und Opferbilder in deutschen Geschichtsschulbüchern - Ergebnisse einer Bildanalyse von 43 Fotografien

Depictions of perpetrators and victims in German history textbooks: results of an iconologic-iconographic analysis of 43 photographs

  • Die Forschungsdokumentation liefert eine ikonologisch-ikonographische Analyse zu 43 Fotografien aus bundesdeutschen Geschichtsschulbüchern zum Thema Zweiter Weltkrieg und NS-Verbrechen. Untersucht wurden die Fotografien aus vier Schulbüchern erschienen zwischen 1982 und 2012. Die Synthese jedes Bildes zielt auf die Zuordnung, inwieweit Deutsche auf den Fotos als Täter respektive Opfer erscheinen.
  • This paper provides an iconologic-iconographic analysis of 43 photographs printed in German history textbooks depicting topics concerning World War II and National Socialist's crimes against humanity. The analysis focuses on photographies edited in four textbooks published between 1982 and 2012. The research aims to determine to what extent Germans are depicted as perpetrators or victims, respectively.

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Horst-Alfred Heinrich, Alexander Hundertmark
URN:urn:nbn:de:bvb:739-opus-27236
Document Type:Report
Language:German
Year of Completion:2014
Date of Publication (online):2014/03/26
Publishing Institution:Universität Passau
Release Date:2014/03/26
Tag:National Socialism; Textbook Analysis; Visual Analysis
GND Keyword:Bildanalyse; Nationalsozialismus; Schulbuchanalyse
Institutes:Philosophische Fakultät / Philosophische Fakultät / Politikwissenschaft
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 32 Politikwissenschaft / 320 Politikwissenschaft
open_access (DINI-Set):open_access
Licence (German):License LogoCC by-nc-nd: Creative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung